Wednesday, July 28, 2010

Beribadah di Malam Nisfu Syaaban

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Dengan nama Tuhan Yang Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani....

Alhamdulillah, syukur kepada Allah SWT kerana masih memberi aku kesempatan bernafas di bumi yang bertuah ini...Tiga hari lepas umat Islam telah berjaya menyambut kedatangan hari Nisfu Syaaban...Ini menandakan hanya tinggal 15 hari lagi untuk umat Islam menyambut kedatangan bulan yang penuh berkah iaitu bulan Ramadhan...Aku telah berjaya mengajak sahabat-sahabatku yang serumah dan setempat kerja iaitu Piza, Sue dan Fiza ke surau di sebelah apartment penginapan kami untuk bersama-sama menambah pahala, mendapat keberkatan dan rahmat dari illahi pada malam tersebut...Selesai Maghrib, kami berangkat ke surau...Kami baca Surah Yassin mengikut imam dengan tertibnya....Kami baca sebanyak 3x...Bacaan pertama ku baca supaya dikurniakan umur yang baik, yg ke-2 supaya dimurahkan rezeki yang halal dan ke-3....hehe...biarlah rahsia...Semoga bacaan tersebut diangkat ke langit dan diterimaNYa segala amalan-amalan tersebut...

Selesai solat Isyak berjemaah...kami hendak pulang ke apartmen masing-masing...Jemaah lelaki sempat mengajak kami supaya singgah untuk makan makanan yang disediakan...Malu-mula semuanya malu-malu namun kesungguhan jemaah lelaki yg mengajak terpaksa kami akur...lagipun, makanan yg disediakan santan durian dengan pulut dan roti...huhu...sedap betul santan durian tu....pekat je...siap ade yg menambah 2x di kalangan kami...hehe...Kami sampai umah lam kul 9mlm...dekat je umah ngn apartmen kami tuh...terasa sgt lapang dada...Kul 12mlm, tiba masa ku untuk tidur...aku niatkan untuk bgn sebelah malamnya...handphone aku tertinggal pula kat ofis...cmne nk time jam nih...huhu...walaubagaimapun tanpa handphone, aku berjaya bangun lantas aku ambik air sembahyang, hamparkan sejadah untuk bertahajud dan melaksanakan ibadah sunat yg lain...Malam itu sungguh tenang kurasakan...Bangun sebelah pagi cergas dan cerdas shj...Sgt berbeza dari malam sebelumnya...Semalam walaupun aku tidur awal tapi aku tidak secergas ini...Aku datang awal ke ofis pada hari itu, sempat aku baca Surah Yassin lagi...Smg Allah SWT permudahkan segala urusan dan menyempurnakan hajat-hajatku...Alhamdulillah...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails