Thursday, August 26, 2010

Oh! Popiah Miniku...



Assalamulaikum dan Salam Sejahtera...

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang....

Setiap hujung minggu antara aktiviti aku di bulan puasa adalah menyiapkan popiah mini...Pada permulaanya, memang excited nak buat...tup tap dua hari seminggu permulaan puasa aku buat dapat la sebekas...Tapi sejak dua menjak ni agak slow da...Minggu lepas dapat buat sedikit jer...

Time selepas kerja tak sempat aku nak menggulung popiah mini ni sebabnya aku selalu balik lambat dari ofis...Balik-balik nak menyiapkan juadah berbuka lagi...I'm enjoy cooking...Aku tak suka beli makanan yang siap dimasak di kedai kecuali makan kat sane ...Bagiku memasak lebih fresh, lebih hangat dan lebih sedap...Lebih jimat wang dan tak perlu membuang masa untuk beratur dan menunggu untuk membeli makanan...

Selepas berbuka, sibuk buat persiapan untuk beribadah pula...Bulan Ramadhan bulan mulia...Antara kelebihannya, ialah solat terawih hanya dapat dilakukan pada bulan yang suci ini...So, aku tak nak lepas peluang yang baik ini kerana tawaran yang dijanjikan oleh Allah SWT sungguh lumayan kepada sesiapa yang beribadah kepadaNya...Semoga aku tergolong orang-orang yang mendapat limpahan rahmat Allah SWT dan diberikan ganjaran pahala...

Setelah meninggalkan lama tak bergulung mini popiah, dua hari lepas selepas mengerjakan solat sunat terawih aku cuba untuk menggulung popiah miniku lagi... Tapi kulit popiah tu cam keras pula...Nape yerk? Merajuk da kot?... Hurm! Moga lame tak cara...Kecian...Aku pula bukan jenis yang pandai pujuk...So, aku pun merajuk sama...Malas nak cara dan malas nak layan...Aku letak lam freezer...Kat tempat beku lagi...Biar ia membeku...Bila aku mood aku okey nanti, bila tahap kerajinan aku meningkat, aku akan menggulung lagi...

Membuat popiah mini ni memerlukan kesabaran yang tinggi...nak menggulung dan melipat popiah mini ni memerlukan kasih sayang dan kelembutan...Kalau tak...hurm...jawabnya...hancur la popiah mini ni...

Harapanku semoga aku masih rajin membuat popiah mini ini dengan penuh keazaman seperti tahun lepas...

Sekian....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails