Wednesday, August 18, 2010

Belajar Menjahit


Assalamulaikum dan Salam Sejahtera...

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...

Pada hari Jumaat 13/08/2010 yang lepas, aku telah menghadiri kelas jahitan...Kelas jahitan ini adalah anjuran Puspanita LKIM...Dalam dok promote suruh org masuk kelas jahitan ni, pe salahnyer aku turut serta....Lagipun boleh tambah ilmu di dada...hehe...So, aku decide join this class...

Selama ni mane pernah belajar menjahit...Dulu masa sekolah menengah di tingkatan 1-3, aku ambik aliran sains pertanian dan tingkatan 4-5, sains tulen...Memang langsung tak berpeluang untuk belajar menjahit...Mak lak memang tak pandai menjahit tetapi baju aku kalau ade ckit-ckit yg tertetas benang, mak la yang tolong jahitkan...Itupun bukan aku suruh tau, sebab bile ada baju yang begini...aku tak pakai da walaupun baju tu masih elok...Mak lak jenis tak suka aku bagai baju yang ulang-ulang, asyik pakai baju yang same jah...so, dia tolong la jahitkan...tme kasih byk2 mak...budimu aku kenang sampai mati...For ur infomation, selama ni mak la yg jadi perunding imej aku...Mak selalu suh aku beli baju, dia la yang bagi cadangan sesuatu baju tu nak design baju camne, tolong tempah kat jiran..
Bukan aku tak pandai bergaya tapi taste mak aku ni kekadang lebih sesuai, lebih cocok dengan aku...Maybe dia lebih tahu apa yang terbaik buat anaknya ini...

Berbalik pada kelas jahitan...Penyertaan sungguh memberangsangkan...Kelas ini diadakan pada pukul 12.30 ptg di Bilik Mesyuarat Kurau...Seronok bangat dapat cikgu yg sporting dan kawan2 pun really excited utk belajar menjahit ni...Pelajaran yang kami pelajari ialah belajar menjahit baju kurung...Kami dikehendaki membawa sendiri kain ela dan gunting...Peralatan jahitan lain dibekalkan dengan bayaran RM15 termasuk upah cikgu yang mengajar...Pelajaran pertama adalah dengan dengan mengukur ukuran badan dengan tali tape... Selepas itu, terus apply kat kain...tak perlu draft kat kertas dahulu...Kain ditanda mengikut ukuran badan dan digunting...Sungguh express cikgu ni mengajar...huhu..

Setakat ni kain ela aku da digunting untuk buat kain dan bajunyer...tangan, kekek, pesak dan leher belum lagi...Harap dapat selesai dalam minggu ni gak...Kain aku adalah bidang 60"...mane aku tau...huhu...budak baru belajar katakan...Aku dah gunting bahagian kain...Jadi agak sukar nak ambik bahagian lain sebab dah terlebih di bahagian kain...cikgu hanya ajar bidang 45"...cikgu kata kalau baru-baru nak belajar menjahit baju kurung ni...ambil bidang 45"...Walaubagaimanapun, aku still beruntung kerana cikgu tolong ajarkan semula aku di Bilik Mesyuarat Siakap...

Harapanku baju kurungku yang cantik ini siap sebelum Hari Raya Aidilfitri yang bakal menjelang....hehe...

Sekian....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails