Sunday, August 8, 2010

Dua hari di Kampung...


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera....

Dengan nama Tuhan Yang Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani....

Agak lama da tak update my blog ni...takde masa nak menulis...2 minggu lepas busy bebenor...busy ngn tugas hakiki & aktiviti NGO...nak bernafas pun agak semput-semput dah...ni baru je berkesempatan nak menulis....

Minggu lepas, aku balik kampung...nak tengok baby Aira...anak adik aku....Owh, qiut sungguh baby tuh!...kecik jer...ye la...br je 4 hari masa hari Sabtu hari tu...Aku sampai awal pagi tu lam 4.30pg...Petang selepas balik kerja piza, housemate aku yang tolong ambilkan tiket untuk aku...Dia ambilnya tiket 10.00mlm...huk3...Kebiasaannya aku naik bas kul 10.30mlm atau kul 11.00mlm...Tapi tak kisah la...Asal dapat balik kampung sudah...Nasib baik piza tolong ambilkan petang tu sebabnya malam tu tiket ke Pantai Timur sudah abis...Hentian Putra malam tu sungguh sesak...Susah aku nak cari bas yg patut aku naiki...Bas bertolak dengan tepatnya pada pukul 10.00mlm tu...Aku sampai kul 4pg...Setibanya di Stesen Bas MPKT....Adik aku, Wafi yg tolong ambil aku kat stesen bas...Terima kasih Wafi kerana tolong jemput Kak Long ni...First time lagipun kan....selalunya ayah aku la yang tolong jemput aku bile aku sampai dari Kuala Lumpur.

Sampai rumah....aku rehat-rehat sekejap...menanti Subuh...Selepas itu, aku tidur....pukul 8pg baru bangun...huk3...Selepas aku siap-siapkan diri, aku pergi tengok baby Aira yang ditatang oleh Mak Long...Mak Long aku bersedia untuk memandikan baby Aira...Aku tengok dan sambil belajar...hihi...ye la kan....nanti nak ada anak sendiri pulak...Kesian kat baby Aira...awal pagi da terpaksa mandi...Kesian jugak kerana baby Aira terkena penyakit kuning...Jadi terpaksa pergi klinik untuk check-up...Pok Lan, bapa saudara aku sedia menanti untuk jadi driver...Aku mula-mulanya tak nak pergi ke klinik tuh, lagipun Ika da temankan mak...Namun, bile pah makan je....mood aku da berubah...Aku cepat-cepat capai tudung...So, berangkat la kami ke Klinik Hiliran, K.T.

Di Klinik Hiliran, sunyi jer suasananyer....Hanya Unit Kesihatan Ibu dan Anak shj di buka pada hari itu...Kebanyakan daripada mereka adalah nenek-nenek yang membawa cucu mereka yang baru lahir bersama anak/menantu...Kat cni ade ckit crite menarik, ade seorang mak cik ni bertanya kat mak...ni anak ker cucu? Tapi mak entah kenapa segan sangat nak jawab...siap tergelak-gelak lagi tu....akhirnya....mak aku akui...dia jwb la "cucu"....hihi...malu kat aku la tuh...mak cik yg sebelah mak pun jawab...."Owh, muda lg da jadi nenek"...ngeee...Aku tengok wajah mak aku merona merah...Aku senyum jah...Mak cik pun pandang kat aku...Mesti igt anak aku...huhu...Mak aku mcm faham je... Mak beritahu kat mak cik tu "Ni anak adik dia"...Ku cume senyum je...Aku pandang kat baby yang sebelah tempat aku labuhkan punggungku...Uiks, macam da brape bulan...Aku pun cuba bertegur sapa..."Mak Cik baby ni da berapa ari?" sambil aku memegang tangan baby....Mak cik yang sebelah aku tu jwb "6 hari". Mak aku pun hairan...da besar baby tuh...Balik kami pun bercerita la kat nurse-nurse...Mereka beritahu "Kalau baby besar, kebanyakan mak baby menghidapai penyakit kencing manis"...Ohh, begitu upernya! Baru kami faham.

Pada waktu tengahari, aku pergi kenduri rumah jiran...Ada majlis sambut menantu kat sana...Aku pergi dengan mak & mak long aku...Rumah jiran aku yang kenduri ni berhadapan dengan padang...Padang itu pernah suatu ketika menjadi tempat pertandingan wau bulan...Ketika pertandingan itu dilangsungkan banyak kategori yang dipertandingkan...pertandingan wau tercantik, pertandingan wau terbang tinggi dll....Pertandingan gasing turut jua diadakan...Tetapi sekarang, tempat itu sudah menjadi lalang dan kawasan padang menjadi sempit ekoran jalan dibina di tengah-tengah padang itu...Lagipun kekurangan belia-belia menjadi aktiviti seperti ini tidak serancak seperti dahulu...Ke manakah pergi-perginya belia-belia di kampung aku ni? Kebanyakan belia-belia dapat peluang pekerjaan kat ibu kota...Sudah rezeki tertulis di tempat orang nak buat camne kan? Tapi bagi aku rezeki ada di mana-mana jua...Bergantung pada kita usaha kita...Apapun, walau di mana jua kita pergi...yang pasti kampung halaman is the best...bak kata pepatah, "Tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bermain" dan "Sejauh terbangnyer bangau, pasti di belakang kerbau jua hinggapnya"...betul ker? Aku agak da lupa peribahasa melayu tetapi bukan bererti aku sudah hilang jati melayu...aku masih gadis melayu tau walaupun tak join siaran 'Gadis Melayu'...

Pada waktu malam pula, kat Pasar Chabang 3 ada pasar malam...apalagi...aku pun rancanglah nak belanja ahli-ahli keluargaku dengan menu pasar malam...saje-saje nak belanja...bukan selalu berpeluang pun...Walaupun lauk mak & aku masak tengahari tadi masih banyak lagi berbaki...best-best pulak tuh...Lagipun, aku nak kuar beli tiket untuk balik ke Kuala Lumpur pada malamnya...Apa salahnya singgah kat sane...Dari Kuala Lumpur lagi memang aku teringin nak pergi pasar malam tu...Sebelum pergi ke pasar malam, aku bertanya-tanya kat ahli-ahli keluargaku tentang apa yang mereka nak pesan...Siap makan durian lagi...nenek suakan so apalagi...hihi...makanlah...sayang nenek...Selesai azan Isyak, ayah dan aku pun bertolak la ke destinasi yang dituju...beli mengikut pesanan...nenek & mak order mie sup tapi nak panas-panas...huhu...Sebab aku ada tujuan lain...so...aku KIV dulu order tu...Nasi goreng pataya Ika pun KIV dulu....aku cume beli ayam goreng, kepak panggang madu, putu bamboo sje kat pasar malam...Siap membeli, kami pergi la ke bandar...mencari tiket untuk aku pulang...Sempat pergi kedai gambar depan kaunter tiket di Stesen Bas MPKT...hihi...Jgn marah yer org2 kat rumah...Siap membeli kami pun pergi restoran depan pasar malam tadi untuk membeli mee sup...Tunggu kat sane punyalah lame last-last apabila siap bungkus air lada pulak yang takde...Huh, mesti mak aku suruh 'cancel'...So, aku pun 'cancel'...Aku & ayah aku pun mencari-cari la kedai yang jual mee sup...Akhirnya jumpe la kedai itu kat Durian Burung...Beli mee sup tiga bungkus, sekali dengan Ika...Balik daripada semuanya da nak dekat pukul 11mlm...huhu....Sabarnyer ayah aku melayan karenah aku...Untungkan mak aku kan? dapat suami yg sabar cenggini...hehe...Sampai kat rumah semua suram-suram je menanti...lapar semuanya ni... aduss, kesian betul la...Aku nasib baik nak Maghrib aku makan nasi bersama kuah gulai + ikan cencaru yg disorok dengan hirisan bawang-bawang di dalamnya...huhu...bestnya...Tengahari pergi kenduri, so xsempat la nak jamah nasi kat rumah masa tengahari...Siap aku hidang makananan yg dibeli kat pasar tadi, mereka pun makan la kecuali Ika...Ika menangis tak ingat punya sebab nasi goreng patayya yang dia pesan tiada...Kat kedai makan tadi, ayahku cakap wat sekaligus je beli mee sup...nasi goreng patayya leh je buat...wat nasi goreng pahtu salut telur...Aku ketika itu malas nak fikir...So, aku pun ikut ayah aku je...Asal cepat sudah...Sebab aku pun agak lapar da...Untuk Ika , esoknya aku janji nak belikan nasi goreng pattaya walaupun aku tau aku sibuk keesokkannya... Jadual aku sungguh padat...Tapi janji dulu untuk meredakan tangisannya...

Hari Ahad, terpaksa bangun awal...malas betul rasanya nak pergi kursus...Nak ker taknak terpaksa gak pergi...Lagipun sesiapa yang menghadiri kursus ni, dapat duit...Kursus diadakan kat Stadium Negeri, Kuala Terengganu...Kat sini aku sempat berjumpa dengan org kampung dan rakan-rakan sekolah dahulu...Mereka antaranya ialah Syed Ahmad, Rosmaini, Nik Haslinda, Maziah dan Che Abdillah....Aku turut mengurus kursus ini...Kursus ini berlangsung dengan jayanya...Pihak pengurusan sungguh berjaya mengurus dengan baiknya...Bayangkan sepenuh dewan dapat duit RM200.00 dengan cepat tanpa beratur lama-lama...Aku pulang dari kursus lam kul 2.00ptg...K.Ngah menjemputku sekali dengan adiknya...


Balik daripada kursus, aku makan, mandi dan solat. Tidur sekejap. Petang nanti nak keluar pergi ke Pulau Kambing....singgah beli ikan dan serunding...Serunding terpaksa beli kerana ramai yang kirim...Lagipun, jika ada waktu terluang pah terawih aku nak wat popiah kecil seperti tahun lepas. Pada pukul 6, sepupuku Li membawa aku, mak & mak long ke tujuan kami. Dalam nak beli ikan, terserempak pula dengan JKKK Kgku...sempatlah bercerita serba sedikit...Malam tu, aku bertolak ke Stesen Bas MBKT pada pukul 10.30mlm. Pok Lan tolong hantarkan bersama dengan ayahku. Mak aku tak ikut serta sebab sedang buat persiapan untuk menyambut kedatangan biras dan menantunya (keluarga suami adik aku). Pukul 10.30mlm, bertolak aku ke Kuala Lumpur dan sampai pada pukul 5.00pg...Aku pergi kerja seperti rutin kebiasaannya.

Sekian....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails